انواع سازدهنی [ معرفی کامل و جامع ]

انواع سازدهنی

سازدهنی یا هارمونیکا جزء خانواده سازهای بادی است و در خانوادهٔ سازهای زبانه آزاد قرار می‌گیرد.

تولید صوت در انواع سازدهنی ها نتیجه ارتعاش یک زبانه (Reed) از جنس فلز است که تنها یک سر آن به بدنه ساز متصل شده و انتهای دیگرش می‌تواند آزادانه حرکت کند. به ارتعاش درآمدن این زبانه‌ها در اثر عبور جریان هوا موجب تولید صدای ساز می‌شود.

از دیگر سازهای این خانواده می‌توان ملودیکا (Melodica)، کنسرتینا (Concertina) و آکاردئون (Accordion) را نام برد. شاید برخی مواقع متوجه شباهت موجود بین صدای سازدهنی و آکاردئون شده باشید. این شباهت در جنس صدا، در واقع به خاطر شباهت در ساختمان این سازها و نحوه تولید صوت در آن‌ها است.

از انواع مختلف سازدهنی بر حسب قابلیت‌های مختلف و جنس صدایشان در سبک‌های خاصی از موسیقی بیشتر استفاده می‌شود که در اینجا به صورت مختصر و فهرست وار به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • سازدهنی ترمولو و اکتاو : سبک‌های Folk و Pop

 

انواع سازدهنی [ معرفی کامل و جامع ]

  • سازدهنی دیاتونیک : سبک‌های Blues, Country, Rock, Irish, Folk و Pop

انواع سازدهنی [ معرفی کامل و جامع ]

  • سازدهنی کروماتیک : سبک‌های Classical, Jazz, Irish و Pop

انواع سازدهنی [ معرفی کامل و جامع ]

  • سازدهنی بیس و کورد : سبک‌های Classical و Pop البته بیشتر به صورت گروه نوازی

انواع سازدهنی [ معرفی کامل و جامع ]

سازدهنی دیاتونیک قدیمی ترین نوع سازدهنی است و عموما در سبک های فولک، راک، کانتری و بلوز کاربرد دارد و به صورت محدودتری برای سبک پاپ استفاده می شود. سازدهنی دیتانویک، ساز 10 سوراخه است و وسعت صوتی آن 3 اکتاو است. به سازدهنی دیاتونیک به علت کاربرد زیادی که در سبک بلوز دارد، سازدهنی بلوز (Blues Harp) هم گفته می شود.

هارمونیکا کروماتیک کامل ترین و گران قیمت ترین نوع سازدهنی است که ویژگی مهم آن وجود اسلاید است. اسلاید یک تیغه دراز فلزی است که پست قطعه دهنی ساز قرار می گیرد. معمول ترین نوع این ساز 12 سوراخ دارد و گام آن دو ماژور است. سازدهنی کروماتیک بیشتر در سبک پاپ، جز و کلاسیک کاربرد دارد. سازدهنی کروماتیک از نطر اندازه نسبت به سازدهنی دیاتونیک بزرگ تر است.

در کلاس آموزش سازدهنی کروماتیک آواساز، از مباحث پایه تا پیشرفته به زبانی ساده به شما تدریس می شود. دوره آموزش هارمونیکا کروماتیک آواساز از تدریس تئوری موسیقی، ریتم خوانی، نت خوانی و مبانی سازدهنی آغاز می شود. کلاس های آموزش سازدهنی کروماتیک در آواساز به صورت ترمی برگزار می شود. هر ترم از 4 جلسه تشکیل می شود. هنرجویان پس از گذراندن ترم اول، یعنی پس از 4 جلسه، نواختن 2 قطعه را یاد می گیرند.

 

 

 

نظرات شما

0 0 رای ها
امتیازدهی به آهنگ
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x