سایت بیت تونز

آموزشگاه موسیقی کودکان در غرب و شرق تهران

آموزشگاه موسیقی کودکان در غرب و شرق تهران

در این بخش از سایت موزیک خوب قصد معرفی یکی از برترین اموزشگاه های موسیقی کودکان در شهر تهران را داریم . اگر دوس دارید فرزندتان را به یک موسسه حرفه ای در زمینه اموزش موسیقی برای شروع یادگیری موسیقی بسپارید با ما همراه باشید ، و در صورتی که سوالی یا دیدگاهی درباره این مطلب داشتین یا تجربه ی شرکت در کلاس های اموزشگاه هایی را دارید حتما در این مطلب درج نمایید.

همانطور که همه میدانیم یادگیری موسیقی یکی از راه های افزایش خلاقیت و بهبود مهارت یادگیری است . همچنین آموختن الفبای موسیقی به کودکان باعث می شود کودک بتواند الفبای اصلی را نیز به آسانی بیاموزد، تجربه نشان داده است کسانی که از کودکی یادگیری موسیقی را آغاز کرده‌اند نتایج به مراتب بهتری نسبت به دیگران گرفته‌اند ، بنابراین یک تجربه موسیقی غنی شامل آواز خواندن، گوش دادن و به حرکت در آمدن مزایای بسیار قابل توجهی را در پیشرفت یادگیری کودکان ایجاد می کند.

موسیقی فقط شامل آواز و بازی با ابزار نیست؛ بلکه آموختن موسیقی به تقویت مجموعه ای از مهارت های چند گانه می پردازد ، به عنوان مثال همه افراد از گوش و چشم خود به خوبی سایر عضلات بزرگ و کوچک بدن استفاده می کنند ، به این ترتیب یادگیری موسیقی از تمام یادگیری ها پشتیبانی می کند.
به همین دلیل است که گوش دادن به موسیقی موتزارت باعث بهبود و تقویت عملکرد حافظه می گردد و در عین حال یک فعالیت سرگرم کننده و تفریحی به شمار می رود.

بسیاری از والدین به دنبال این هستند تا فرزاندانشان را در بهترین سن در بهترین اموزشگاه موسیقی کودک برای یادگیری موسیقی ثبت نام کنند در حالی که هنوز نمی دانند بهترین سن شروع یادگیری موسیقی برای کودکان‌ شان هستند و برخی از آن‌ها کلا نمی‌دانند که موسیقی کودکان از کجا و چه سنی باید شروع شود.

تنوع سبک و سیاق های اموزش موسیقی کودک یکم سردرگمی را برای والدین بوجود می آورد که همین مطلب یکی از دلایل منصرف شدن والدین از ثبت نام فرزندان در کلاس های موسیقی می شود.

یادگیری موسیقی برای کودکان

اگر شما هم یادگیری موسیقی برای کودکان را دوس دارید و مایلید که فرزندتان كه فرزندتان از سنین پایین شروع یه یادگیری موسیقی نماید و نواختن یك ساز را یاد بگیرد، نیازی نیست كه تا سن 8-7 سالگی او صبر كنید و او را به کلاس آموزش موسیقی کودک بفرستید ؛ مغز كودكان همیشه آماده دریافت اطلاعات جدید است بخصوص اطلاعات جدیدی که با ریتم همراه باشد . آنها آمادگی یادگیری موسیقی از سنین كم را دارند.

 بهترین سن کودک برای یادگیری موسیقی را نمیتوان دقیق تعیین کرد چرا که به مسائل و مباحث زیادی بستگی دارد ، ولی اگر دوس دارید فرزندتان موسیقی را از سنین پایین یاد بگیرد ، بهتر است از سنین ۵ ـ ۶ سالگی آموزش‌های اولیه موسیقی را آغاز کند . البته ممکن است کودک شما به موسیقی علاقه‌ای نشان ندهد و حتی در زمان آموزش موسیقی ناراحت باشد در این صورت می‌توانید به مشاوران کودک مراجعه کنید تا با روش‌های روان‌شناسی مشکل‌یابی کنند.

بسیاری از كودكان 4 یا 5 ساله، عاشق ساختن یك آهنگ، خواندن و نواختن ساز‌های ساده هستند و شروع این كار در زمانی كه آنها سن چندانی ندارند، كمك می‌كند تا موسیقی به بخش جدا نشدنی زندگی فرزندتان در تمام عمر بدل شود.
موسیقی به‌عنوان یك بخش مهم از زندگی كمك می‌كند تا مهارت‌های خلاقانه و گروهی در فرزندتان پرورش یابد و در آینده‌ای نزدیك، او به فردی كامل از نظر اعتماد به نفس، اراده، اجتماعی بودن و… تبدیل شود.
نتیجه یک تحقیق ۱۰ ساله بر روی ۷۵ هزار دانش آموز نشان داد کودکانی که به نواختن موسیقی می‌پردازند نسبت به کودکان دیگر، دارای توانایی بیشتری در مهارت‌های خواندن و درک ریاضیات هستند.
موسیقی سه بخش مهم از وجود کودک را به صورت همزمان به تکاپو می‌اندازد که آن عقل، احساس و جسم اوست. تحقیقات نشان می‌دهد گوش دادن منفعلانه به موسیقی، کودکان را باهوش‌تر می‌کند یعنی اگر از سنین کودکی فرزندتان را در معرض موسیقی بگذارید به روند رشد ذهنی او کمک زیادی کرده اید.
مطالعات دانشمندان نشان می‌دهد کودکانی که قبل از سن ۷ سالگی به تمرین موسیقی می‌پردازند، دارای هوش بهتری هستند که این روند تسریع هوش آن‌ها با بزرگ‌تر شدنشان همچنان ادامه خواهدداشت. اما نکته جالب‌تر اینجاست که وقتی کودک به یادگیری یک ابزار موسیقی می‌پردازد درگیر چالشی می‌شود که مدام در زندگیش ادامه خواهد داشت.
مهارت موسیقی نیاز به تمرین و استمرار دارد و این استمرار همراه کودک خواهد بود و به او قدرت رویارویی با چالش‌های زندگی را می‌دهد.
یکی از بزرگ‌ترین مزایایی که استفاده از موسیقی برای کودکان به همراه می‌آورد تقویت اعتماد به نفس در آنهاست. وقتی کودک قادر به نواختن یک ساز باشد و بتواند در خلال نواختن، شعر کوتاهی را نیز بخواند احساس غرور خاصی کرده درنتیجه به خود و توانایی هایش ایمان پیدا خواهدکرد.
باید توجه داشت که هیچ فعالیتی به اندازه نواختن موسیقی نمی‌تواند کودکان را به هیجان و تکاپو بیندازد، زیرا کودک در خلال آموزش باید کاملا حواسش را متمرکز کند و فرصتی برای پرت شدن حواسش ندارد علاوه بر این او یاد می‌گیرد که هماهنگ با دیگر کودکان ساز خود را بنوازد. این دسته از کودکان در هنگام بزرگسالی قادر به درک سریع‌تر مطالب هستند و سرعت عمل بیشتری نسبت به دیگران دارند.
اگر شما تصمیم دارید که فرزندتان نواختن یک ساز را یاد بگیرد، نیازی نیست که تا سن ۸-۷ سالگی صبر کنید و آنگاه او را به کلاس بفرستید، مغز کودکان همیشه آماده دریافت اطلاعات جدید است. آن‌ها آمادگی یادگیری موسیقی از سنین کم را دارند و بسیاری از کودکان ۴ یا ۵ ساله، عاشق ساختن یک آهنگ و نواختن ساز‌های ساده هستند و شروع این کار در زمانی که آن‌ها سن چندانی ندارند، کمک می‌کند تا موسیقی به عضو جدانشدنی زندگی آن‌ها در تمام عمر تبدیل شود
اگه والدین موسیقی ای که مربوط به سنین کودکان باشد را قبل از رفتن به مهد کودک و یا مدرسه برایشان بگذارند و حس و تِم لازم بر فضایی را که کودکان دوست دارند براشان درست کنند، باعث شادابی و نشاط، آرامش روح و روان کودک می شود. مطالب آمادگی ذهنی برای فراگیری در کودک میشود.تاثیرات روانی موسیقی ها را در عده ای از کودکان می شود پیدا کرد که یک حس شاد بودن با یک انرژی اضافی در بیشتر اوقات در وجودشان دیده میشود

آموزشگاه موسیقی کودکان در غرب و شرق تهران

موسیقی روی بینایی، تعادل، تکلم، رفتار، عواطف، توانایی ها، حرکات و احساسات کودک تاثیر گذاشته و با اثرگذاری روی کل این نقاط ،هوش کودک رو افزایش میدهد.
موسیقی از طریق تحریك فرد برای دقت بیشتر نسبت به نوع صدا‌، ریتم، ملودی، آهنگ، جهت صدا و… در افزایش حافظه و تمركز مؤثر است؛ به همین دلیل، اغلب دانش‌آموزانی كه به نوعی با موسیقی در ارتباط هستند در مدرسه و دانشگاه موفق‌تر هستند.
امروزه ثابت شده كه حافظه می‌تواند از طریق موسیقی تقویت شود و افرادی كه از كودكی در معرض آموزش و بازی‌های موسیقایی بوده‌اند‌، حافظه بسیار بهتری دارند. ریتم، ملودی، هارمونی و… جزو عواملی هستند كه موجب تقویت حافظه می‌شوند. در آزمایشی كه در دانشگاه هنگ‌كنگ‌ انجام شد، ۴۵‌نوازنده اركستر بین سنین ۶ تا ۱۵‌سال از لحاظ قدرت حافظه و به‌خاطر‌سپردن كلمات، مورد بررسی قرار گرفتند.
پژوهشگران دریافتند كه كودكان نوازنده نسبت به هم‌سن‌و‌‌سالان غیرنوازنده خود به‌مراتب كلمات بیشتری را حفظ می‌كنند. پس از یك‌سال آزمایش دیگری از این گروه گرفته و مشخص شد كه حافظه كودكانی كه هنوز نوازنده اركستر هستند نسبت به سال گذشته توانمند‌تر شده‌، درحالی‌كه حافظه كسانی كه از اركستر جدا شده‌اند‌، در همان سطح باقی مانده است. همچنین موسیقی كمك به درك و انتقال بهتر مفاهیم به افراد می‌كند كه از اركان مهم موفقیت در زندگی است.

برخی از مناطق مغز كه در هنگام گوش‌كردن به موسیقی یا بازی‌ های موسیقایی، فعال می‌شوند در 2 گروه

  1. كسانی كه با موسیقی به‌صورت حرفه‌ای – چه نواختن و چه شنیدن در ارتباطند
  2. افرادی كه با موسیقی آشنایی ندارند در جدول زیر مشخص است.
اما متأسفانه برخی موسیقی‌ها به‌طور عكس عمل كرده و حتی باعث بیماری می‌شوند. استفاده از موسیقی‌های نامناسب همانند وارد‌كردن زهر به بدن است. دانشمندان در این زمینه، آزمایشی را روی تعدادی از گیاهان انجام دادند. تعدادی گیاه از یك نوع و در شرایط آب‌و‌هوایی یكسان، به 2 گروه تقسیم شدند. برای گروهی از آنها، موسیقی راك را با صدای بلند پخش كردند و دیدند كه پس از مدتی گیاهان پژمردند و تعدادی نیز خشك شدند و برای گیاهان گروه دوم، موسیقی كلاسیك ملایم پخش كردند و شاهد رشد سریع‌تر آنها بودند.موسیقی، عنصر بسیار قدرتمندی است كه همانند یك داروی شفابخش عمل می‌كند و حتی ممكن است شما به آن معتاد نیز بشوید. دیوید تیم، نویسنده كتاب «راز تاثیر‌گذاری موسیقی» در مقدمه كتاب خود می‌نویسد: موسیقی بیش از یك زبان است. در واقع موسیقی رب‌النوع زبان‌هاست.
در واقع موسیقی در میان تمام هنر‌ها منحصر به فرد است زیرا به‌طور قدرتمندانه‌ای روی سطح هوشیاری افراد اثر می‌گذارد. اگر شما به شیوه‌‌ای صحیح موسیقی را وارد زندگی خود كنید، می‌توانید تا سالیان سال از اثرات مثبت آن روی خود و فرزندانتان بهره گیرید اما فراموش نكنید، به همان اندازه كه موسیقی می‌تواند تاثیرات خوب بگذارد‌، قادر است زیان‌بخش نیز باشد.

چه می‌توان كرد؟والدین و مربیان می‌توانند از همان دوران كودكی علاقه به موسیقی را در كودك ایجاد كنند. برای این كار چند مورد پیشنهاد می‌شود.

بهترین ساز برای شروع موسیقی کودکان

آموزش موسیقی به کودکان فواید زیادی دارد و در عین حال باید به صورت اصولی پیگیری شود. کودکی که ساز می‌زند، برای ساعت‌های متوالی ساز بخشی از وجود او می‌شود. بنابراین، هنگام انتخاب بهترین ساز برای کودکان به نکاتی چون، سن، شخصیت و توانمندی بدنی او باید توجه کنید. اما در نهایت مهم‌ترین عامل علاقه‌ی کودک به صدای ساز و نواختن آن است. چون که یادگیری ساز نیازمند تمرین مداوم است و اگر کودک به ساز خود علاقه‌ای نداشته باشد، احتمال یادگیری او تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.

در ادامه به عوامل دیگری در انتخاب بهترین ساز برای کودکان اشاره می‌کنیم.

برای کودکان بالای ۶ سال می‌توانید انواع مختلفی از آلات موسیقی را انتخاب کنید. هرچه سن کودک کمتر باشد، انتخاب ساز برای او دشوارتر است. به این دلیل که فیزیک کوچکتری دارد. باید سازی را باید برای او انتخاب کرد که بتواند به‌راحتی آن را کنترل کند. بهترین ساز برای کودکان زیر ۶ سال ویولن و پیانو است چرا که راحت‌تر از سایر سازها می‌تواند با آن کار کند.

پیانو مهارت‌های پایه را که لازمه آهنگسازی، یادگیری تئوری‌های موسیقی و یادگیری سازهای دیگر است را در کودک نهادینه می‌کند. به‌همین دلیل، کودک با نواختن پیانو بهتر می‌تواند موسیقی را درک می‌کند.

ویولن در اندازه‌های کوچک نیز ساخته می‌شود و برای سنین مختلف ساز مناسبی است. سازی است که برای درست کار کردن باید تنظیم شود. درنتیجه، از همان ابتدا، کودک یاد می‌گیرد چگونه ساز را تنظیم کند که بخشی از درک ساز و موسیقی است.

در انتخاب بهترین ساز برای کودکان توجه کنید که عامل مهمی چون «شخصیت کودک» از قلم نیفتد. به‌طور مثال، پیانو ساز مناسبی برای کودکان تحلیل‌گر و متفکر است. کودکانی که اجتماعی هستند و کمتر مسائل را تحلیل می‌کنند، بهتر است فلوت، ساکسیفون و ترومبون بنوازند. کودکان برونگرا دوست دارند مرکز توجه باشند. این کودکان معمولا سازی را انتخاب می‌کنند که توجه همه را به‌خود جلب کند و در صحنه بدرخشند. بنابراین، اگر سازی را انتخاب کنید که با روحیه آن‌ها سازگار نباشد به‌زودی علاقه‌شان را از دست خواهند داد.

ساز فلوت یکی از بهترین سازها برای افراد برونگرا است. چرا که فرد فلوت‌زن اغلب در ردیف جلویی گروه موسیقی قرار می‌گیرد و بیشتر دیده می‌شود. البته، ساز ترومپت و ساکسیفون نیز سازهای مناسبی برای این دسته از بچه‌ها هستند.

شاید کودک شخصیت متفاوتی در کلاس نسبت به آنچه در خانه نشان می‌دهد داشته باشد. به‌همین دلیل، بهتر است با معلم او درباره انتخاب بهترین ساز مشورت کنید.

در بعضی از سازها مانند سازهای کوبه‌ای هرچه کودک هماهنگ‌تر عمل کند، بهتر می‌تواند ساز را بنوازد. اگر کودک شما هنگام ساز زدن ناهماهنگ عمل می‌کند سازهای کوبه‌ای انتخاب مناسبی برای او نیستند.

معرفی بهترین ساز برای کودکان

بهترین ساز برای کودکان سازی است که اوقات خوبی را برای کودک فراهم کند، باعث پرورش روح او شود و او را برای زندگی آماده کند. در ادامه به تعدادی از بهترین ساز‌ها برای کودکان اشاره می‌کنیم.

پیانو یک ساز پایه یا در واقع ساز مادر است. تمامی اصول موسیقی چون، ملودی، هارمونی، ریتم و حرکت در پیانو رعایت می‌شود. همچنین کودک تنها با فشردن یک دکمه و شنیدن صدای پیانو به سمت آن جذب می‌شود. پیانو یکی از بهترین سازها برای کودکان است و می‌توانند آن را از سنین بسیار کم شروع کنند. برای شروع بهتر است از پیانوهای آکوستیک استفاده کنید. هرچند هزینه‌ی پیانوی دیجیتال بسیار کمتر است و به همین دلیل انتخاب بسیار محبوب‌تری است. از همین رو پیشنهاد می کنم فرزندتان رو با فرستادن به کلاس اموزش پیانو علاقه مند به یادگیری پیانو کنید.

گیتار یکی از بهترین ساز ها برای شروع موسیقی کودکان است ، گیتار همچون پیانو یکی دیگر از سازهای پایه است. اغلب بچه‌ها به این دلیل که خواننده محبوب آن‌ها گیتار نوازی می کند به آن علاقه می‌شوند. یادگیری گیتار یکی از راه های علاقه مند کردن کودکان به موسیقی است چرا که گیتار بهترین سازها برای کودکان است. نه تنها اصول موسیقی را به کودک می‌آموزد، بلکه آن‌ها را برای ساختن سایر سازها آماده می‌کند.

کاخن سازی سبک و قابل حمل است ، کاخن یک ساز بسیار مناسب برای کودکان است. چرا که نواختن آن هم سرگرم‌کننده است و هم سبک و قابل حمل است. هر زمان که کار با آن تمام شد به‌راحتی می‌توانید آن را در گوشه‌ای قرار دهید. می‌توان کاخن را با دست یا چوب نواخت. همچنین با تغییر نوع و جایگاه ضربه می‌توانید صداهای متفاوتی را از آن بشنوید. کاخن همچنین قیمت مناسبی نسبت به بقیه سازها دارد.

تنبک یکی از سازهای کوبه‌ای ایرانی است. در اندازه‌های متفاوتی ساخته می‌شود، به‌همین دلیل یکی از بهترین سازهای کوبه‌ای برای کودکان زیر ۶ سال است. کسب مهارت در نواختن تنبک نیازمند تمرین روزانه است. از آنجایی که ممکن است کودکان تمرکزشان را زود از دست دهند و کسل شوند، بهتر است مدت زمان تمرین را کاهش دهید. تنبک نسبت به سایر سازها قیمت مناسب‌تری دارد.

سه‌تار از سازهای زهی و مضرابی ایرانی است. این ساز هم‌خانواده با سازهایی چون تنبور و دوتار است که با ناخن انگشت اشاره دست راست نواخته می‌شود. به‌همین دلیل، ارتباط مستقیمی با اعصاب و روان نوازنده پیدا می‌کند و از این رو سه‌تار را همدم اوقات تنهایی می‌خوانند. کوک سه‌تار در دستگاه‌های مختلفی چون، ماهور، شور، متعلقات شور و همایون تنظیم می‌شود.

سنتور سازی زهی مضرابی است که خود او یا سازهای مشابه آن در بسیاری از کشورها ساخته و آموزش داده می‌شود. کتاب دستور سنتور فرامرز پایور و شیوه سنتور نوازی پشنگ کامکار برخی از بهترین کتاب‌ها در یادگیری سنتور هستند. برای تهیه ساز بهتر است ابتدا با مربی سنتور مشورت کنید سپس اقدام به خرید ساز سنتور نمایید. دوره مقدماتی سنتور بسته به میزان تمرین کودک به‌طور متوسط حدودا ۸ تا ۹ ماه طول می‌کشد.

نتیجه گیری

کارشناسان موسیقی باور دارند که بهترین ساز برای کودکان سازی است که خود کودک آن را متناسب با علایق و توانمندی‌هایش انتخاب کند.

دسته های موزیک

نظرات شما

0 0 رای ها
امتیازدهی به آهنگ
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها