بهترین گیتار برای شروع یادگیری نوازندگی

بهترین گیتار برای شروع یادگیری نوازندگی

بهترین گیتار برای شروع آموزش گیتار چیست؟ شاید این اولین سوالی باشد که علاقه مندان به موسیقی و این ساز در ذهنشان خطور می کند. در ادامه مطلب این موضوع را از زوایای مختلفی برسی خواهیم کرد.

مهم ترین فاکتور برای انتخاب گیتار خوب برای شروع نوازندگی گیتار انتخاب نوع ساز است ، گیتار از دو دسته اصلی تشکیل شده که هر کدام زیر شاخه های خود را دارند :

  • گیتار کلاسیک
  • گیتار الکتریک

در ادامه میتوانید صدای این دو نوع کلی ، و در واقع اصلی گیتار رو با دو اهنگ از دو خواننده مطرح پاپ بشناسید :

صدای گیتار کلاسیک با اهنگ بهت قول میدم محسن یگانه :

صدای گیتار الکتریک با اهنگ جنگزده محسن چاووشی :

مرحله بعد از انتخاب نوع اصلی زیر شاخه های ساز گیتار الکتریک و کلاسیک است انتخاب این است که کدام یک از زیر شاخه های ساز گیتار رو انتخاب کنید که به صورت شماتیک در تصویر زیر آمده است :

بهترین گیتار برای شروع یادگیری نوازندگی

از جمله نکات مهم در خرید گیتار ، صرف نظر از نوع ان باید درنظر بگیرید سایز گیتار است. زیرا سایز مناسب با اندازه بدن شما تاثیر مستقیمی بر نوع نوازندگی تان خواهد داشت.

بهترین گیتار برای شروع یادگیری نوازندگی

فاکتور قیمت را نیز درنظرم بگیرید. صرفا گیتار گرانتر بهتر نیست! اینکه شما مبتدی هستید و نیاز دارید یک گیتار آموزشی داشته باشید دلیلی هم براین نیست که گیتار ضعیفی را خریداری کنید. چون اینکار به اصطلاح دست شما را خراب می‌کند. رنج قیمتی گیتارهای مبتدی از 1 میلیون تومان تا 5 میلیون تومان متغییر است.
چک کردن دسته و سیمها نیز از مهمترین فاکتورهایی است که هنگام خرید گیتار باید به آن توجه کنید. کمی گیتار را بنوازید. توجه کنید که سیمها به هم برخورد نکنن یا صدای گز ندهند. به دسته گیتار بسیار دقت کنید که کاملا صاف باشد و فاقدر هرگونه پیچ و انحنایی باشد. طول دسته گیتار برای کودکان 21 اینچ و برای بزرگسالان تا 25.5 اینچ است، پس به طول دسته گیتار هم دقت کنید. چوب صفحه گیتار باید با کیفیت باشد. اگر چوب خیلی نازک گرفته شده باشد به راحتی با فشار انگشت فرو میرود. همچنین کاملا کل بدنه راچک کنید که در چوب بدنه ترک وجود نداشته باشد. همچنین دقت کنید که فرت ها به درستی کار گذاشته شده اند یا خیر. چون اگر تولید کننده به این موضوع دقت چندانی نکرده باشد، هیچ وقت قسمت بالا دسته ساز به خوبی کوک نمیشود. در جمع بندی این پاراگراف باید توصیه کنیم که حتما برای خرید یک گیتار باید فردی متخصص ساز را با خود ببرید یا با فروشنده شرط کنید که درصورت تایید نکردن استاد، ساز را تعویض میکنم.

یک هنرجوی تازه کار در زمینه گیتار، بهترین انتخاب را می‌تواند از بین گیتارهای کلاسیک داشته باشد. گیتار کلاسیک از سیم های پلاستیکی ساخته شده و اندازه بدنه استانداردی دارد. معمولا در ایران اکثر هنرجویان از این نوع گیتار برای شروع مسیر یادگیری خود استفاده می‌کنند. معروف ترین برند های ساخت گیتار در جهان ESP ،Fender و Gibson هستند که اگر توان خرید گیتار گران قیمت را دارید این سه برند را توصیه می کنیم. اما اگر میخواهید هزینه منطقی برای یک گیتار متوسط کنید ترجیحا به سراغ برند یاماها بروید. البته حتما دقت کنید که اصل و دارای گارانتی باشد. یاماها c40 وc70 و cg102 انتخاب مناسبی است. دربین برندهای دیگر نیز الحمبرا بهترین توصیه است که دارای مدل های 5p ، 11p و z است. اگر بخواهیم به برندهای دیگری اشاره کنیم باید نام برندهای آریا، اپیفون، آیبنز و فندر اشاره کرد.

⦁ دسته باریک و راحت
⦁ چندکاربردی برای نواختن
⦁ سیم های فولادی

⦁ زخامت سیم ها ممکن است به نوک انگشتان آسیب برساند
⦁ سایز آن برای نوازندگان کودک کمی بزرگ است
⦁ قیمت بالا

برخی از هنرجویان که مدتی با گیتار کلاسیک کار کرده اند تصمیم دارند که هم زمان به نواختن گیتارالکتریک بپردازند. گیتار الکتریک یا گیتار برقی است که صدای ان به وسیله پیکاب هامباکر یا پیکاپ سینگل سینگل کویل تولید و تقویت میشود. این کتار که صدای خاصی دارد در سبک های مختلفی از جمله سبک راک، بلوز،جاز،متال، پاپ و …. ساخته میشود. اما شما هم میخواهید بدانید بهترین گیتار الکتریک برای شروع کدام است؟
بهتراست از یاماها ERG 121 شروع کنید این گیتارهمه نکات مناسب برای یک نوازنده مبتدی را دارد و از قیمت نسبتا پایینی برخوردار است. اما اگر میخواهید گیتارالکتریکی که تهیه میکنید به سبک راک باشد باید سراغ کورتCR100 بروید. به جرات میتوان گفت باتوجه به قیمت مناسب آن از طراحی فوق العاده، جنس باکیفیت و کارایی بالایی برخوردار است و حداقل 2 سال اول یادگیری میتواند درکنار شما باشد. از سری یاماها مدلpacific012 هم جزپرطرفداران بازار است. این گیتار با قیمت پایین به شدت مناسب افرادی است که کاملا مبتدی هستند، طراحی آن فوق العاده است و صدای قابل قبولی دارد. اما یک گیتارالکتریک میان رده دیگر را اگر بخواهیم به شما توصیه کنیم فقط نام آیبانز ژاپنی به ذهنمان می آید. این مدل از سرشناس ترین تولید کنندگان گیتار میان رده با قیمت مناسب است که به کیفیت بالای ساخت خود مشهور است.

⦁ در سایزهای مختلف تولید میشود
⦁ چند سبک مختلف موسیقی راک، متال،پاپ، بلوز و… را میتوان با ان نواخت
⦁ کنترل شما روی میزان صدا بیشتر است

⦁ نیاز گیتار الکتریک به وسایل جانبی مانند کابل و آمپلی فایر باکیفیت

سبک پاپ یکی از ساده ترین سبک هایی است که میتوانیم موسیقی را با آن شروع کنیم. سبکی عامه پسند که 90% موسیقی که امروزه میشونیم را تشکیل میدهد. اصول اولیه موسیقی در ساز گیتار یکسان است اما در نهایت شما باید تعیین کنید که چه سبکی را میخواهید بنوازید.سبک پاپ برای شروع بسیار خوب و تقریبا آسان تر است. برای خرید گیتار پاپ کار سختی ندارید مثلا میتوانید از گیتار پاپ اسپیروس مدل c71 شروع کنید یا به سراغ گیتار رویا 028 بروید. در کل انتخاب های فراوانی پیش روی شماست. در هنگام خرید گیتار توجه کنید که فرت های ان کاملا موازی باشد. حتما دقت کنید که دسته یا هر بخشی از بدنه چوبی گیتار به هیچ وجه تاب نداشته باشد. روی سیم ها بزنید و گوش کنید که صدای گز ندهند و همچنین دقت داشته باشید که گوشی های کوک گیتار سالم باشد و راحت به دوطرف حرکت کند.

وقتی شما یک تازه کار در زمینه موسیقی هستید. شاید فاکتور قیمت در خرید ساز بسیار برایتان مهم باشد. حالا که قصد شما یادگیری گیتار است. در ادامه سعی کردیم فهرستی از قیمت گیتار ارزان برای شروع اما باکیفیت که مناسب یک فرد مبتدی است را به شما معرفی کنیم.
یکی از بهترین نوع از گیتار کلاسیک یاماها 40 است که معمولا اساتید آن را به شما پیشنهاد می‌کنند. معمولا این نوع گیتار ساخت اندونزی است و کیفیت قابل قبولی دارد. سبک است و هزینه آن نیز مناسب است. یاماها 40 یک گیتار کاملا تمرینی با کیفیت صدای مناسب است. اما اگر میخواهید از همین برند یاماها گیتار بهتری برای شروع آموزش تهیه کنید باید به سراغ یاماها c70 بروید. این گیتار کلاسیک کیفیت بالاتری نسبت به c40 به شما میدهد و کمی هم گران تر است.
اگر دست شما در هزینه کردن باز است می‌توانید به سراغ کورت AC100 بروید. این گیتار کره ای کیفیت بالاتری را به شما خواهد داد.جنس صفحه آن از صنوبراست و کیفیت صدای بهتری دارد اما همچنان جز رده گیتارهای آموزشی محسوب می‌شود. گیتار آریا ak20 در ژاپن ساخته می‌شود و یکی از با سابقه ترین تولید کنندگان گیتار در جهان است. بدنه آن از ماهون و صفحه آن از صنوبراست. معمولا در رنگ مشکی تولید میشود و گیتار مناسبی برای شروع آموزش است.

سوالی که بسیاری از هنرجویان کلاس گیتار میپرسند این است که بهترین گیتار ساخت ایران برای شروع کدام است .

درایران ساخت گیتار سابقه و شهرت فراوانی ندارد. شاید دلیل آن تمرکز سازندگان ساز برای ساخت ساز ایرانی باشد و بازار سازهای خارجی را به رقبای واردکننده واگذار کرده اند. اما در این بین چند سازنده محدود وجود دارد که در 10 سال اخیر فعالیت بیشتری برای ساخت گیتار داشته اند. از بهترین مدلهای گیتار ایرانی میتوان به گیتار کینگ K1 که مشکلی رنگ نیز معمولا ساخته می شود. این گیتار ایرانی از کیفیت مناسب و قیمت قابل قبولی برخوردار است و اندازه آن برای افراد 11 سال به بالا است. برند بعدی ایرانی که پیشنهاد میکنیم گیتار کلاسیک افرا است. گیتار افرا مدل F4 برای افراد مبتدی توصیه میشود زیرا از کیفیت مناسبی برخوردار است. گیتار پارسه 002 نیز جز لیست ما قراردارد. بسیار خوش ساخت و با صدای دلنشینی است و اگر به خرید برند ایرانی گیتار برای شروع علاقه مند هستید، پارسه 002 را مد نظر داشته باشید. کارگاه ساز سازی کوک نیز با ارائه گیتاری به نام سان برست توانسته در این بازار فعالیت کند و یکی از بهترین مدل های گیتار برای کارآموزان مبتدی را تولید میکند.

نتیجه

نکته مهم در یادگیری هرنوع سازی، باید بدانید که قبل از خرید ساز یک استاد خوب پیدا کنید. سعی کنید استاد حتما به شما مشورت دهد و درنهایت سازی را که خریداری میکنید، توسط استاد تایید شود. همچنین امروزه متاسفانه واردات بیرویه گیتار از چین با کپی برندهای معتبر به شدت زیاد شده است و باید مراقب باشید که هزینه گزافی برای خرید یک سایز غیرواقعی پرداخت نکنید.

نظرات شما

0 0 رای ها
امتیازدهی به آهنگ
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x