کلیفون کمانچه چیست

کلیفون کمانچه چیست

کَمانچه از سازهای موسیقی ایرانی است. ساز کمانچه علاوه بر شکم ، دسته و سر ، در انتهای پایینی ، پایه‌ای دارد که روی زمین یا روی پای نوازنده قرار می‌گیرد. نوعی از کمانچه معروف به کمانچه لری وجود دارد که پشت باز است و مردمان لر به آن «تال» می‌گویند.

اگر شما هم جزو افرادی هستید که به تازگی اقدام به خرید ساز کمانچه یا سازهای زهی دیگه ای مثل ویولن کرده اید ، احتمالا به جسم زرد رنگی را درون جعبه ساز کمانچه دیده اید.

این جسم کهربایی رنگ کلیفون (Cello rosin) نام دارد که به آن رزین یا قیر یونانی هم گفته می شود. کلیفون ماده چسبنده ایست که باعث می شود وقتی آرشه را روی کمانچه می کشید ساز شما صدا تولید کند در صورتی که ساز شما بدون کلیفون باشد به احتمال زیاد هیچ صدایی از ساز نیاید یا اگر کلیفون ساز به اندازه مناسب به آرشه نزده شده باشد صدای ساز آن چنان که باید نیست.

کلیفون از شیره درختان سوزنی‌ برگ مانند:

  • کاج
  • ارس
  • صنوبر
  • سرو

و عمدتاً درختان مخروطی به دست می‌آید و با گرم کردن رزین، مایع تازه‌ای تولید می‌شود تا اجزاء ترپن مایع فرار را بخار کند. کلیفون نیمه شفاف بوده و دارای رنگ‌های متفاوتی از زرد تا سیاه است. در دمای اتاق کلیفون شکننده است اما در دمای بالای اجاق ذوب می‌شود. این ماده به‌طور عمده از اسیدهای مختلف رزینی به‌ویژه اسید آبیتیک تشکیل شده است. اصطلاح “colophony” از کلمه لاتین colophonia resina به معنای “رزین از Colophon” که زبان قدیمی مردم یونان هست، گرفته شده است.

کلاس های حضوری آموزشگاه موسیقی زانکو در شهر تهران برگزار می شوند. با این حال بسیاری از علاقمندان به ساز کمانچه ساکن تهران نیستند و امکان رفت و آمد به این شهر را هم ندارند. آموزشگاه زانکو در مواجهه با این مسئله اقدام به برگزاری آموزش کمانچه به صورت آنلاین و غیرحضوری کرده است.

کلاس آموزش کمانچه نوازی حضوری در شهر تهران برگزار می شود. سرفصل ها و مباحث تدریس شده در دوره کمانچه نوازی حضوری کاملا با دوره کمانچه نوازی مجازی یکسان است. و هنرجویان صرفه نظر از حضوری یا مجازی بودن دوره آموزش کمانچه، مباحث اصلی و ضروری را یاد خواهند گرفت.

در کلاس آموزش آنلاین کمانچه نوازی هنرجو به هیچ وجه نیاز به رفت و آمد و حضور فیزیکی در کلاس را ندارد. ارتباط میان هنرجو و استاد کمانچه از طریق تماس مستقیم تصویری برقرار می شود تا هنرجو بتواند به صورت زنده استاد را ببیند و به صحبت های او گوش دهد.

مدرس نیز در این کلاس ها با تکالیفی که به هنرجو می دهد پیشرفت او را به دقت تحت نظر داشته و بر اساس توانایی و سرعت پیشروی هنرجو، مباحث جدید را مطرح کرده یا مباحث قبلی را تکرار می کند.

نظرات شما

0 0 رای ها
امتیازدهی به آهنگ
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x